#Mitt projekt

Har du en tekkie-historia du vill dela med dig av?

Formula Student – Tillverkningsfasen har tagit fart!

Saker och ting börjar ta form i verkstaden i M-huset på LTH. För varje dag som går kommer det in nya delar till vårt kontor och vi behöver spendera alltmer ledig tid i kontoret eller verkstaden för att få bilen klar i april. De kommande veckorna kommer vara intressanta att följa. Just nu är det extra mycket att göra eftersom tentorna närmar sig men mellan allt studerande är det skönt att komma ner till en god stämning i kontoret och mecka med bilen.

Nedan sitter David, vår elektronikansvarige, och löder fast komponenter på mönsterkort för årets styrsystem. Detta system styr både växling, koppling samt bilens instrumentpanel. Systemet används också bland annat för mätning av sensorer och för kommunikation enheter emellan. För att göra detta möjligt har Conrad.se bistått med bland annat en varmluftstation och en lödstation som syns i övre vänstra hörnet på bilden. Teamet är väldigt nöjda med funktionaliteten hos produkterna, vilka har underlättat mycket i tillverkningen. Stort tack till Conrad.se.

Student hos Formula Student laborerar med komponenter

David löder med Varmluftsstation och Lödstation

Våra senaste framsteg

Vi har fått vattenskurna delar från Examec i Tomelilla. Med de vattenskurna delarna har vi börjat sätta ihop vår jigg som används för att sätta ihop stålrörsramen. Jiggen är en viktig del att få klar tidigt i tillverkningsfasen för att kunna svetsa ihop alla delar till ramen så snabbt som möjligt. Vi jobbar tillsammans med RNP i Landskrona med att bocka och laserskära rören. Fem personer från vårt lag har varit på plats hos företaget och fått hjälpa till i processen och se hur det fungerar. De fick med sig en liten videosnutt hem på hur rören skärs.

Formula Skar

 

Studenter monterar jigg

Aerodynamikgruppen håller just nu på att tillverka kolfiberdetaljerna som ska sitta på bilen. Eftersom ramen är en stålrörsram behöver den ha en kaross som skyddar föraren, och den har designats för att vara hållbar, lätt, snygg och enkel att tillverka. Därför har vi valt att designa hela karossen i kolfiberplattor med skumkärna. Bilens vingar tillverkas också i kolfiber med skumkärna, eftersom det är ett relativt snabbt och enkelt sätt att arbeta med kolfiber. Med det sagt är det fortfarande ganska tidskrävande eftersom det är en lång process att få kolfibern att härda ordentligt, samt svårt att få en fin yta. Gruppen försöker att tillverka en del varje dygn och förväntas vara klara på två intensiva veckor.

Pågående inspektion av testbitar

Formula Borr

Formula Borr 1

I det rörliga materialet ovan syns tillverkningen av styrväxeln i bilen. Den är gjord på IKDC på LTH och som man ser i filmerna så urholkas en stålstav med hjälp av borr.

Planeringen för nästa års lag har börjat

Marknadsföringsgruppen har redan börjat tänka på nästa års lag och har börjat förbereda och planera rekryteringsfasen för att få ihop ett lag innan sommaren. Vi har ställt ut på olika arbetsmässor på LTHs campus och senast var vi på FARAD och MEKKA för att marknadsföra oss och få studenter att få upp ögonen för kursen. Vi söker just nu förare till tävlingarna i sommar. Alla studenter på Lund Universitet är välkomna att vara med på uttagningarna, de fem som presterar bäst blir förare och får köra bilen på tävlingarna. Vi planerar events för att visa upp oss och våra sponsorer på, och kommer sätta upp affischer och skyltar under våren för att synas så mycket som möjligt. En annorlunda del av projektet men som är lika viktigt.

Marketinggruppen bjuder på kaffe och informerar om Business case för studenter.

Om Formula Student

Formula Student är Europas största motorsporttävling för studenter. Tävlingen utmanar ingenjörsstudenter att designa, bygga och köra en en-sits racerbil. Efter ett års arbete tävlar alla universitet under fyra dagar där bilens fart, acceleration, bränsleförbrukning, uthållighet och styrningen sätts på prov. Varje lag måste även presentera ett hypotetiskt förslag på hur bilen ska kunna massproduceras samt kunna förklara för personer i branschen varför man har valt att bygga bilen på sitt sätt. När man deltar i projektet har man chansen att visa sina tekniska-, tillverknings- och design-färdigheter. Man lär sig även att samarbeta, planera, presentera och arbeta med en budget. Tävlingens syfte är att utveckla driftiga och nytänkande unga ingenjörer och uppmuntra fler unga personer att sträva efter en karriär som ingenjör.

Värt att nämna: Förra året sattes ett världsrekord av AMZ Racing som accelererade från 0-100 på 1.5 sekunder med deras elektriska bil.

Under våren kommer vi att få följa ett gäng studenter från LTH, Lunds tekniska högskola som deltar i tävlingen, från designfasen till tävlingsdagen!  De kommer att skriva blogginlägg om processens gång som Conrad sedan publicerar här på tekkie.se. Conrad sponsrar årets deltagare med produkter som de kan använda till tillverkningen av bilen och i prototypbygget. Vi på Conrad ser med spänning på denna resa som vi får följa med på!