#Mitt projekt

Har du en tekkie-historia du vill dela med dig av?

Conrad – sponsor i racingtävling

Formula Student

Formula Student är Europas största motorsporttävling för studenter. Tävlingen utmanar ingenjörsstudenter att designa, bygga och köra en en-sits racerbil. Efter ett års arbete tävlar alla universitet under fyra dagar där bilens fart, acceleration, bränsleförbrukning, uthållighet och styrningen sätts på prov. Varje lag måste även presentera ett hypotetiskt förslag på hur bilen ska kunna massproduceras samt kunna förklara för personer i branschen varför man har valt att bygga bilen på sitt sätt. När man deltar i projektet har man chansen att visa sina tekniska-, tillverknings- och design-färdigheter. Man lär sig även att samarbeta, planera, presentera och arbeta med en budget. Tävlingens syfte är att utveckla driftiga och nytänkande unga ingenjörer och uppmuntra fler unga personer att sträva efter en karriär som ingenjör.

Värt att nämna: Förra året sattes ett världsrekord av AMZ Racing som accelererade från 0-100 på 1.5 sekunder med deras elektriska bil.

Under vintern och våren kommer vi att få följa ett gäng studenter från LTH, Lunds tekniska högskola som deltar i tävlingen, från designfasen till tävlingsdagen!  De kommer att skriva blogginlägg om processens gång som Conrad sedan publicerar här på tekkie.se. Conrad sponsrar årets deltagare med produkter som de kan använda till tillverkningen av bilen och i prototypbygget. Vi på Conrad ser med spänning på denna resa som vi får följa med på! 

Tävlingens delmoment

Tävlingen är upplagd för att mäta vilken bil som är bäst i olika delmoment. Det finns statiska och dynamiska events på tävlingen. Det är fokus på hur bilen presterar och inte hur bra föraren är. Därför tävlar man inte mot andra förare som ett vanligt race med en gemensam start och först över mållinjen vinner utan här gör man alla delmoment och samlar på sig poäng. Det lag med mest poäng av totalt 1000 vinner.

Dynamiska event

  • Skidpad – Föraren kör i en 8-formad bana för att testa hur fort bilen kan köra i kurvan.
  • Acceleration – Föraren kör 75m så snabbt som möjligt.
  • Endurance – Uthållighet för bilen. Två förare kör en racingbana på 22km. Här mäts bilens bränsleeffektivitet men även hur snabbt man blir klar. Det behöver inte vara den snabbaste bilen som får mest poäng utan en långsammare bil som använt bensinen på ett effektivare sätt kan få mer poäng.
  • Autocross/Sprint – Här är en 1 km lång bana med skarpare kurvor för att testa styrningen.

Statiska event

  • Affärsplan – Man lägger fram ett förslag på hur man skulle kunna tillverka 100 bilar.
  • Teknisk och säkerhetsbesiktning – För att kunna tävla måste man bli godkänd i 6 säkerhetstester, bl.a. bromsar, ljudnivå och säkerhet.
  • Design – Argumenterar och förklarar varför man valt en viss design.
  • Kostnadsanalys – Under projektets gång dokumenterar man kostnaden för allt som går in i bilen för att veta exakt hur mycket bilen kostar att tillverka.

Vårt projekt

Lunds tekniska högskola har deltagit 9 gånger i Formula Student. Vi har som bäst placerat oss på 8:onde plats av 93 lag vilket vi gjorde 2015. I år har vi ambitionen att tävla om topplaceringar. Vi är ett lag på 35 st vilket är en rejäl ökning jämfört med förra året vilket bådar gott. Vårt lag har delats upp i undergrupper som har varsitt ansvarsområde på bilen. Dessa grupper är Chassi, Elektronik, Motor och Marknadsföring. Chassis-gruppen är även uppdelad i mindre grupper: Aerodynamics, Drivlina/Bromsar, Ram & Säkerhet och fordonsdynamik(fjädring). Alla grupper förutom Marknadsföringsgruppen arbetar efter en gemensam planering där det ingår 6 faser.

  • Rekryteringsfas – Projektledarna håller intervjuer med ansökande.
  • Uppstartsfas- Lagmöten och uppdelning i de olika undergrupperna.
  • Konceptfas – Gemensamt bestäms bilens utseende, drivmedel, motor. Varje undergrupp arbetar sedan fram ett förslag på just deras område på bilen. De undersöker med hjälp av alumni, litteratur och tidigare års bilar. När varje undergrupp är klar presenterar de sitt koncept för hela laget samt alumni.
  • Designfas – Varje undergrupp börjar bygga prototyper på deras del av bilen och testar samt optimerar delens funktion.
  • Tillverkningsfas – Nu är alla delar på bilen designade och kan tillverkas. Studenterna svetsar och monterar ihop bilen.
  • Test- och förberedningsfas- Bilen testas och allt förbereds inför tävlingen. Så länge bilen fungerar är vår ambition att testa den så mycket som möjligt för att rätta alla fel som dyker upp.

Enligt vår planering ska bilen vara tillverkad och klar för tester i april. Konceptfasen ska vara klar på två veckor. Designfasen pågår i 10 veckor och tillverkningsfasen i 13 veckor därefter läggs all tid på testa och förbereda.

Formula_Student_Team

Just nu

Vi är nu inne i designfasen. Gruppernas arbete just nu består i att bygga prototyper på konceptet de har bestämts sig för. Det är även nu undergrupperna behöver se att deras olika delar passar ihop. De testar sina delar och optimerar delarna så de är så bra som möjligt. Ett exempel är Ram & Säkerhetsgruppen som bygger en “Impact attenuator” som är nosen på bilen och vars uppgift är att minska kraften som verkar på ramen ifall man krockar. Denna konstruerar de och testar sedan genom ett dropptest från en höjd.

Formula_Student_1

Vi i Marknadsföringsgrupp kommunicerar med undergrupperna nu och försöker få fram vad som behövs få in för att kunna göra tester eller bygga deras delar. Vi hör sedan av oss till sponsorer som vi under konceptfasen fått kontakt med för att se om de kan skicka det som behövs.

Nedan är lite specifikationer kring föregående års bilar. Topphastighet nämns inte eftersom att det inte mäts för att tävlingsbanan inte har några långa raksträckor, därför har accelerationen större roll.

LFS 16    

  • Hk: 65
  • Vikt: 200 kg
  • 0-100 km/h: strax under 4s
  • Maximal lateral g-kraft: 1G
  • Bilens kostnad: ca 400 000 kr

LFS 15

  • Effekt: 50 hk
  • Vikt: 165 kg
  • 0-100 km/h: 5s
  • Maximal lateral g-kraft: 2G
  • Bilens kostnad: 600 000 kr

Fortsättning följer om arbetet med detta årets racingbil…